středa 16. května 2012

Káťa bojovnicí za informace


Z kanceláře jsme všichni zahraniční studenti dostali dotazník o tom, jak se nám tady líbí a jak se vyrovnáváme s čínskou kulturou. Tak jsem jim to tam všechno napsala. A jak jsem byla v ráži, tak jsem napsala i email panu Chu. Tentokrát už ne o pračkách, ale o změně pravidel pojištění studentů. Stále vytahují, co nesmíme dělat, kolik máme zaplatit, ale aby dělali svou práci = informovali zahraniční studenty o důležitých věcech, to moc ne. Neříkám, že tohle je životně důležitá věc, ale myslím, že i ostatní by měli vědět o změně, protože do 300 yuanů musí platit sami a nad tuto částku nám už neproplácejí 75 %, nýbrž jen 40 %. Samozřejmě s tím nic neuděláme, je to vládní rozhodnutí, které platí pro „všechny“, ale aspoň bychom s tím měli počítat, až půjdeme do nemocnice. Může se stát, že někdo onemocní a bude to vážnější. Nebo se zraní. Já za jeden steh mezi palcem a ukazováčkem dohromady platila kolem 500 yuanů (netuším jak to, ale měla jsem štěstí, že to brali ještě postaru a vrátili mi 75 %) – lékařský výkon, tři injekce atd. Kdyby šlo o vážnější zranění, tak by to byla celkem pálka. A že se nám tady podobné věci stávají – minulý rok se nám studenti zranili jak při fotbale, tak při americkém fotbale – dva zlomené prsty, rozříznuté obočí, lehký otřes mozku, zlomená noha atd.
No, minule jsme dostali dotazník ohledně životních nákladů při studiu v Šanghaji. Všichni jsme si stěžovali, ale že by to něco udělalo s výší našeho stipendia… Pokud tenhle nejnovější dotazník něco přinese, viděla bych to takhle:
Vedení školy posbírá všechny studenty, nažene je do Zelené budovy, kde dostanou dlouhou přednášku o tom, jak se k nám mají chovat, jak nám mají se vším pomáhat, a určitě se nemají ptát na to, kolik vážíme a kolik máme peněz :-). Další den tam naženou učitele (ty jsem chválila, kritizovala jsem školní systém, který je dokonale neprůhledný a matoucí i pro Číňany) a naposledy zbylé Číňany, kteří se pohybují po škole i kolem ní. Třeba si z toho odnesou, že nám nemají plivat pod nohy. S tímhle problém nemám, protože oni většinou flusají někam vedle. Horší je, když jdete po ulici, a z obchodu vedle někdo najednou chrstne vodu (snad) ven na chodník. Jednou jsem měla štěstí, letělo to těsně přede mnou :-).

Žádné komentáře:

Okomentovat