neděle 23. září 2012

3. Mezinárodní Shenjiangské fórum o wushu


V sobotu u nás proběhlo 3. Mezinárodní Shenjiangské fórum o wushu. Naše kancelář všem dopředu o téhle akci zaslala email. Účast jsem neplánovala, ale den předtím mi spolužák Cui Gang vnutil doprovodnou brožuru s tím, že tam určitě musím jít a položit nějakou otázku. Dvě přednášky měly být v angličtině a navíc jsem ráno nic neměla, tak jsem se rozhodla, že je poctím svou přítomností :-D.
Tentokrát to bylo pojato ještě honosněji – před vstupem stáli tři a tři studenti v univerzitní teplákovce a vítali nás. Když ostatní viděli, že dorazila cizinka, tak mě chtěli rovnou posadit do první řady :-D. S přítelem jsme si sedli do řady druhé. On si chtěl stále sednout dozadu, že se takhle vepředu necítí dobře a také se nedá jen tak vypařit, když se nám to nebude líbit. Po chvíli dorazilo ještě pár zahraničních studentů, kterým to očividně „doporučila“ kancelář, protože ani jeden se o taiji nijak zvlášť nezajímal. Navíc šlo o nové studenty, kteří s čínštinou teprve začínají. Takže:
Na zdi před námi bylo plátno, na které se promítaly prezentace. Před ním stůl s několika židlemi, kde seděli vybraní zástupci naší školy a každý měl mít úvodní řeč. Vedle nich byl řečnický stoleček, u kterého se vždy objevil moderátor (učitel, kterého jsem měla na wushu historii) a pak následně přednášející. V první řadě seděli pozvaní hosté, hned za nimi cizinci a pak „zbytek“. V místnosti byla pěkná zima, ale dostali jsme kelímky se zeleným čajem a v místnosti je automat na horkou vodu, tak se to dalo přežít.
Noc předtím jsem si připravila na prvního řečníka otázku, jak po mně chtěli. Jenže během jeho řeči se ukázalo, že by na ni nebyl schopný odpovědět. Přečetla jsem si v brožuře, o čem to bude, ale nepochopila jsem z toho, že to bude až tak moc obecné.
První mluvil pan Zhu Wei Mo, který promoval na SUS a nyní působí v americké University of Illinois. Mimo jiné, je to teď učitel mého vedoucího, který je na roční stáži právě na této univerzitě. Jo, a mají stejné příjmení :-D. Tenhle pán je strašně moc chytrý – ví s kým jak mluvit, umí řečnit a přesvědčit lidi o tom, že je naprosto úžasný a stejně tak jeho vize. Když se poprvé na SUS vrátil, pes po něm neštěkl. Nyní je známý v celé Číně a wushu špičky s ním chtějí spolupracovat. Jak toho dosáhl? Tím, že je Číňan, který rozumí Americe, který tam působí, který v sobě spojuje čínskou kulturu a americké vystupování. To bylo znát i z jeho přednášky – hodně americké. I když jeho výstup nepřinesl nic nového ani podnětného, všichni pokyvovali hlavami a moc mu tleskali. S ředitelem našeho wushu muzea spolupracuje na vývoji softwaru pro telefony – wushu videa s různými vychytávkami pro efektivní studium. Tu spolupráci si dokáži živě představit – on řeční a ostatní dělají… :-) Na jeho přednášce jsem byla již potřetí. A vždy to bylo to samé v trochu jiném kabátě. Na začátku vyzdvihl, jak je pohyb pro lidstvo důležité. Upozornil na trend tloustnutí a lenivění všech lidí. A pak, že taiji může být způsob, jak na sobě zapracovat. Navíc probíhají i vědecké studie, které mají podpořit léčivé účinky taiji. Pan Zhu prý už roky mluví o tom, jak bude s SUS spolupracovat na praktickém výzkumu. Ale stále nic. Jen dál shrnuje a kritizuje, co již bylo uděláno. Navíc je jasné, že taiji má jen z knih, když se na něj člověk podívá, je mu to jasné, a když se výklad občas pokusí doprovodit nějakým taiji pohybem, jen to potvrdí. Netvrdím, že vědec musí cvičit taiji, ale ať se v tom případě prezentuje jinak, než to dělá.
Další byl na řadě jeden člověk z IWUF, který pracuje pro vládu. Opravdu výborný řečník – mluvil energicky, udržoval kontakt se všemi v publiku, mluvil často z patra atd. O čem že to mluvil? O taiji základech, které najdete v každé taiji knize! O tom, co výraz „taiji“ znamená, jak si máme představit yin a yang atd. Proboha proč to přednáší lidem, kteří wushu cvičí a tohle mají nastudované? Kamarád mi tu otázku zodpověděl: Protože je z vlády a může si říkat, co chce. Pak už jsem bohužel musela odejít na trénink, ale i ty dvě přednášky stačily, aby mě dokonale naštvaly. I když se na začátku příteli na forum jít nechtělo, nakonec tam byl až do konce a prý to potom bylo celkem zajímavé. Jeden přednášející (starší pán s hutným plnovousem), aktivní taijista, se dokonce prý trochu navezl do pana Zhu, který na všechno odpovídá, že je to složité a musí se to pořádně vyzkoumat :-D.
S přítelem jsme pak u večeře probírali celé forum a wushu v Číně vůbec. Povedlo se mu totiž popovídat si právě s tím člověkem z IWUF, tak jsem byla zvědavá na novinky. Nebudu vás tím vším unavovat, ale jednu zajímavost mám. Ne zrovna lichotivě mluvil o Jet Lim, kterého spousta lidí vidí jako zachránce čínského wushu. Zkráceně: od státu dostal spoustu peněz, ale svým závazkům nedostál. Je to dost velké zklamání, ale aby si o tom člověk udělal skutečné závěry, je nutné to slyšet z více stran. Ya Qiangovi se hodně líbily názory toho člověka, a to bývá k autoritám hodně kritický.

Žádné komentáře:

Okomentovat