neděle 4. března 2012

Nemoc, Strečink

V minulém článku jsem se asi dvakrát odvolávala na trénink, teď přišel ten čas :-).
Nemoc a studium tady
Na tréninku opravdu funguji tak nějak jinak, než normálně (a co teprve během menstruace, jak jsme se s Péťou shodly :-DD). Myslím, že i to je jeden z důvodů, proč lidi wushu tak pohltí. Proč chtějí dál a dál cvičit a nevadí jim, že tomu obětují tolik času. Takové pocity zažívám jak na taiji, tak při moderně. Prostě s tím už nejde přestat, a ne proto, že by šlo o zvyk. U mě se cvičební zvyk velmi rychle vytrácí. Stačí, abych týden necvičila a hned si odvyknu, nějak nemám potřebu se zase chodit mučit do tělocvičny. Ale je ve mně něco, co mi nedovolí přestat. A to něco spolu se zkušenostmi mi pomáhá překonávat i ty úvodní fáze po nic nedělání. A co si budeme povídat, už po třech dnech nemoci je na tom člověk dost bídně. Tuto zimu jsem nemocná snad každý týden. Pondělí a úterý jedu naplno. Středu až pátek se léčím a pak cvičím zase o víkendu. Minulý rok jsem uplatňovala metodu, kdy jsem cvičila prostě stále a bylo jedno, že jsem byla nemocná. Co si pamatuji, tak to celkem šlo (asi jsem nebyla tak moc nemocná) až na jednou, kdy jsem po intenzivním týdenním cvičení s trenérem v době nemoci byla následujících 14 dní slabá jako moucha. Tento rok jsem to zkusila jinak, a to necvičit a léčit se. Jenže tady to není jako doma, kdy jsem byla nemocná a hotovo, nic jsem nemusela. I když mám přítele, který by pro mě udělal všechno, snažím se většinu věcí obstarávat sama. A tady člověk prostě stále musí něco dělat. Když jsem šla na konzulát, tak mi moc dobře nebylo. Ale jít jsem musela, protože pak zase nebude čas nebo budu muset dělat něco jiného. Školní hodiny tady fungují jinak, až na ty nepřínosné je třeba chodit na všechny – téměř v jakémkoliv stavu. Co jsem viděla, naše třída má 100 % účast dokonce i na volitelných wushu předmětech. Výjimky jsou během zkouškového, kdy občas dorazí na hodinu pozdě, protože psali test v jiné učebně. To my, když jsme dopsali na ZČU test, tak jsme šli slavit :-D. A kdybych nechodila na školní tréninky, byla bych sama proti sobě – když člověk opravdu chce, může se naučit hodně moc, a hlavně – zadarmo :-). Proto trochu nechápu, proč teď někteří spolužáci nechtějí chodit na volitelný qigong, který patří k jedněm z nejkvalitnějších hodin. Qigong, který nás minulý semestr učila učitelka Liu Jing byl o ničem. Ale oni zase mají své důvody, kterým rozumím, nic prostě není tak jednoznačné. Učitel Xie je trochu tradiční v tom, že kdo moc nechodí, toho moc neučí. Na druhou stranu chápe, že my cizinci máme studium ztížené, minulý rok jsem na žádném tréninku nechyběla, byla jsem i v létě až na poslední týden. Jen prostě musím zase každý den a časem to bude dobré. Sama cvičit také musím pravidelně, pokud necvičím, jde to pak ztuha a bolí to. Zrovna v sobotu, když jsem jela základní kopy, rozhodla jsem se, že pauzu už prostě ne, i kdybych byla sebevíc nemocná, tak do tělocvičny aspoň na základní wushu půjdu. Za tu bolest poté to nestojí, fakt že ne. Samozřejmě jde i o to, že na čem jste předtím makali, jste během těch tří dní zase ztratili (ne zcela, ale je to dost znát).
Strečink
Na protahování teď mám svou metodu (skombinovala jsem víc rad, kterých se mi dostalo a přizpůsobila to pro své tělo) a funguje. Během „ztuhlých“ dní se protahuji trpělivě, vydatně, ale neničím se za každou cenu. Další den to hned jde o poznání lépe a den poté můžu zase o kousek níž/výš než předtím. Na žebřinách už si zvládnu dát levou nohu k hlavě (bokem :-)), bez opory to nejde tak vysoko, ale chvíli na určité úrovni vydržím. Tohle půjde. Dotknout se špičkou čela je pro mě ale hodně vzdálená a nejistá budoucnost. Nejvíc jsem ale ráda za to, že se mi zlepšil pravý provaz, ještě chvíli a dosednu i ten, což se mi zatím nikdy nepodařilo. Moje zimní pauza přinesla hodně špatného, na druhou stranu mě už pravá noha nebolí, jen je ztuhlejší než levá, takže se s ní dá dobře pracovat. Co se týče protahování, je dobré dát studentům nějaký systém, základ. Jednak jim to pomůže, aby věděli, jak se protahovat, když cvičí sami. A také to trochu odvede pozornost od bolesti. Časem si ale každý vytvoří svůj vlastní systém, který na něj nejvíc působí. Protahování před a po tréninku je ale jiné. Co jsem viděla, tak hodně lidí má tendenci se před tréninkem protahovat strašně dlouho a vlažně. Takže pokud se před cvičením zahřáli, než se dají do cvičení, stačí „vystydnout“. Rozvláčněný strečink je možná příjemný a uvolní vás, ale nepřipraví tělo na věci, které budou následovat. A to jsou většinou základní kopy. Při těch se snažíme kopat často co nejvýš to jde, co nejrychleji to je, co nejsilněji to je (při zachování uvolnění) atd. Na netu jsem se dostala článku, který se zabýval jednou americkou studií. Zkoumali tam dvě skupiny sportujících lidí. Jedni se po tréninku protahovali, další ne. V závěru mezi oběma skupinami nezpozorovali téměř žádné rozdíly. Došli tedy k tomu, že strečink po tréninku není důležitý. Když to řeknete lidem, kteří jsou už dlouho zvyklí se po tréninku protahovat, mávnou nad tím rukou, že oni jsou na to zvyklí, určitě jim to pomáhá. Až přibude víc takových studií a bude to prokazatelnější, tak nad tím možná začnou uvažovat. Mě učili, že protahovat se ANO. Sama mám samozřejmě zkušenost s obojím a musím říct, že až tak velký rozdíl v tom necítím. V týmu se po tréninku příliš neprotahují, ani trenér to po mně nevyžaduje. Ale také mě jen tak nepustí domů. Důležité je uvolnění, a k tomu kolikrát pomůže i strečink (vše nejlépe v suchém oblečení). Po taiji se často s Tang Lin Xiou okopáváme, šlapeme na sebe a tak, to fakt pomáhá moc. Navíc každý je jiný, zvlášť v začátcích se nedoporučuje po tréninku hned vyběhnout na jídlo nebo prostě domů. Musíme se zklidnit, tepová frekvence se sníží… aby to s námi náhodou pak nešlehlo :-D. Po běhu by se také nemělo jen tak zastavit. Chce to snížit tempo, vyklusat si a nebo to aspoň trochu vychodit. Když jsme v létě jeli polovinu sestavy a víc za sebou, často jsem nemohla dýchat. Chtělo se mi zvracet a první reakce byla – sednout si, lehnout si a umřít. Trenér mě vytáhl zpět na nohy a donutil mě si vyklusat. Nebo se se mnou aspoň prošel kolem koberce a vysvětlil proč. Stejný důvod, který jsem již uvedla.
Bývalý přítel tělocvikář mi jednou povídal, jak se připravoval na zkoušku z gymnastiky, ze kterého ho jednou už vyhodili. Nejen že se samozřejmě víc protahoval, ale před zkouškou si zalezl do horké sprchy, nahřál se a protáhl se tam. Angličan Ben, který tady studoval minulý rok dělal to samé každý den (a Danny se rozčiloval, že je ve sprše i půl hodiny :-D). Tak to dělám také. Protahuji nohy a teď se hlavně snažím protáhnout stehna a uvolnit je. Nějak to zatím ale nefunguje, a to to dělám už pár měsíců. Nejhorší je, když pak večer sedím u počítače, učím se, povídám si s vámi a tak. Když se pak zvednu, mám stehna jako kámen. Jako teď :-(.

Žádné komentáře:

Okomentovat