neděle 21. října 2012

Zahraniční kancelář



V pondělí ráno jsem měla hned čtyři nepřijaté telefonáty z naší kanceláře. Po tréninku jsem jim tedy zavolala, zvedla to učitelka Li a hlásila mi, že ve středu se koná povinný školní výlet pro všechny, a zdůraznila, že je to povinné = 必须要去. Pověděla jsem jí, že se mi to teď zrovna nehodí, protože jsem dost zaneprázdněná (a tentokrát jsem nekecala). Na to mi odpověděla: 必须要去. Upozornila jsem, že už nejsem studentkou čínského jazyka, ale magisterského oboru, což je teď pro mě prioritní. Její odpověď? 必须要去, všichni studenti, ať bakaláři, magistři, doktorandi, všichni musí jít (ale já vím, že ne všichni jdou, spousta z nich o té akci ani neví :-P). Zeptala jsem se tedy, o čem to je. Že prý výlet po krásách Číny, a k tomu ještě zadarmo. No, kdo by nejel, že jo :-). Vysvětlila jsem, že sama se také snažím cestovat a můžu jí o tom napsat zprávu místo mé účasti :-). Po dalším必须要去 jsem již rezignovala, protože se mi ještě nestalo, že by učitelka Li chápala nebo dokonce poslouchala, co říkám. Ukončila jsem to tím, že se zeptám svého učitele (je v Americe a je mu to ukradené :-)) a uvidím, jestli mě pustí. V úterý jsem z kanceláře měla celkem 11 nepřijatých hovorů!!!
Jela bych moc ráda, protože mimo Šanghaj a zadarmo se teď jen tak nedostanu, ale pod dvěma podmínkami: 1) nikdo mě do toho nenutí jako cvičenou opici, 2) nemám zrovna jen týden sepsat celou zprávu k diplomce (cca 15 stránek v čínštině), kterou budu přednášet příští týden komisi.
Výlet byl ve středu, většina samozřejmě jela. Nám během prvního roku takové super výlety nenabízely, to byl jenom sborový zpěv, soutěž v taekwondo a podobné radosti :-). Spolubydlící také nejela, protože se ten den měla sejít se svým vedoucím kvůli diplomce. A ona na přírodu moc není… tedy pokud tam nejsou velké obchodní domy a restaurace :-), to mi řekla minule, když se jelo do Xi´anu. No, jestli příště pojedou do Guilinu, tak rozhodně jedu taky :-). Na celé koleji byl velký klid, internet frčel pěkně rychle celý den, FB šlapal bez problémů, prostě paráda, víc takových dní… :-D.
Namíchly mě ještě další dvě věci. Ani tak ne proto, že to nefunguje nebo že čekám nápravu, ale z principu.
1) Za internet platíme stejně vysoké poplatky jako celé dva roky, ale večer mi často jede jen na 1Mb/s, což někdy stačí jen na použití slovníku, ale často mi nefunguje ani QQ a spol. Pokud si chci s někým povídat přes kameru, musím do čínského kampusu ke spolužákům. Hodně zahraničních studentů je nespokojená, ale samozřejmě si o tom povídají jen mezi sebou. Většina si prostě najde vlastní způsob, jak to vyřešit – za vlastní peníze, plus dál pak platí kanceláři. Kdo měl štěstí a zachránil starý rooter, tak se prý těší z dobrého připojení. No, my tu přes léto bohužel nebyly. Zrovna včera jsem měla namířeno do kanceláře zeptat se strejdů, co s tím. Potkala jsem dvě Vietnamky, tak šly se mnou, že jsou také nespokojené. Odpověď mě samozřejmě nepřekvapila – nedá se nic dělat  = 没办法. Nic jiného jsem ani nečekala, jen nechápu, proč to dva roky šlapalo bez problémů a pak najednou po létě tragédie (když naopak slibovali závratnou rychlost). Pokud chceme rychlejší internet, museli bychom si připlatit. Číňané ho mají rychlejší, ale také platí víc. Jenže oni jsou na pokoji 4, cizinci po dvou. My za tuhle bídu platíme 25 RMB každá, oni za bezproblémový internet (v mezích čínských možností :-) ) 25 RMB každý. Zbystřila jsem a pak už nevytahovala rychlost a nespolehlivost, jen to, že předtím to šlo bez problémů – protože nechci platit víc. Na normální činnosti mi ta rychlost stačí a na náročnější „operace“ si musím přivstat, čekat o dost déle nebo prostě jít jinam, pokud to bude urgentní.
2) Další věc na sebe nenechala dlouho čekat. Večer jsem našla na venkovní nástěnce dlouhý seznam všech studentů: jméno, čínské jméno, země, číslo pasu a datum narození. Doma mi vždycky kladli na srdce, že číslo pasu je moje osobní věc a nemá se jen tak rozdávat na potkání. Spolubydlící se zveřejněním až takový problém nemá, víc ji štve, že tam není napsáno, k čemu to je a nikdo nám o tom nic neřekl. Američanka Debranna mi řekla, že v USA to mají stejné jako u nás a se smíchem mi řekla, že nechápe, proč naše informace vyvěšují všude možně. A že bychom měli protestovat, jo, už vidím, jak jdeme všichni spolu do kanclu. Aspoň jsem se ubezpečila, že nejsem paranoidní. Kdyby se to nestalo v den, kdy mi kancelář volala od rána do večera a učitelka Li mě zase rozčílila, tak bych se prostě jen šla zeptat, k čemu to je a proč to musí být na nástěnce. Takhle jsem napsala do kanceláře dva mejly, protože další den bylo úterý = nikdo v kanceláři. Aby věděli, co mám na srdci, a ve středu tam zajdu osobně. První o internetu, aby věděli, že jsem nespokojená (ulevilo se mi :-) ) a další o zveřejňování osobních informací bez našeho vědomí, apelovala jsem na pana Chu, aby respektoval zvyky mé země (chtěla jsem napsat zbytku civilizovaného světa… :-) ).
A budete se divit, hned ve čtvrtek ráno mi zase volali z kanceláře. Když jsem zjistila, že volají jenom mně, tak jsem tam raději zašla osobně. Už jsem byla připravená vysvětlil učitelce Li, že na nějaké výlety fakt nemám čas, a jestli je to opravdu povinné, tak ať tu zprávu o diplomce napíše za mě, to pak klidně pojedu, kam bude chtít :-). Ona ani Ting Ting tam ale nebyly, volal mi sám můj Hrdina, pan Chu. Internet mi vysvětlil podobně jako předtím strejdové, ale používal honosnější výrazy. Ubezpečil mě, že na tom je hodně škol podobně, a že se to snaží řešit, jenže je to záležitost čínského Telecomu, a to je vždycky nadlouho. Co se týče čísla pasu, několikrát mě ujišťoval, že to nebyl on. Mám mu věřit, že za to fakt nemůže :-D. Kdyby na mě celou dobu nekoukal, tak bych se fakt začala smát :-). Že on rozhodně rozumí evropským zvyklostem a také si myslí, že vyvěšování osobních informací takhle veřejně není dobře. Může za to Ting Ting a hned jak se vrátí, tak ji na to upozorní. Pověděla jsem mu, že nejsem až takový cimprlich, jde spíš o to, že by nám to měli říct dopředu a vysvětlil, za jakým účelem to tam bude viset. Trochu jsme si zaštěbetali, zdvořile jsem poděkovala a s úsměvem jsme se rozešli.
Co mi to přineslo?
Rozhovor s panem Já-za-nic-špatného-nemůžu za to stál, pobavilo mě to :-). Číňané vám umí dát pocit, že jste jedineční a strašně důležití, i když si myslí pravý opak :-). Rychlost internetu se samozřejmě jen tak nezmění, tak aspoň to číslo pasu, i když je to titěrný problém. Jde spíš o to, že se snažím nebýt takovou ovcí, jako jsem bývala, a snažím se projevit svůj názor, i když vím, že se nesetká s nadšením.
Nedávno jsem si povídala o naší kanceláři s Levim a vysmál se mi – prý jsme moc měkký. Když oni bydleli na koleji, chtěli po nich na podzim (kdy se kromě osvětlení a PC nepoužívá skoro nic) za elektřinu i 200 RMB, žádná účtenka, jen číslo načmárané na kusu papíru. Studenti se zbouřili, že nic platit nebudou a chtějí vidět účty. No a teď, když někdo náhodou platí 100 RMB, tak si fakt musí užívat jako král. V dobrých měsících za elektřinu neplatíme skoro nic a na všechno nám dávají stvrzenku. Takže přeci jen to k něčemu je…
P.S. Seznam studentů s čísly pasů z nástěnky už zmizel :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat