neděle 7. října 2012

Don´t give a shit about them



Každý rok tady na univerzitě je úplně jiný, ráda vzpomínám na všechny. Spoustu věcí bych samozřejmě udělala jinak, ale to vždycky.
První rok tady bylo všechno ani ne tak nové jako cizí. Všude kolem cizí lidé, nevěděla jsem, kdo lže a kdo říká pravdu. Čínsky jsem neuměla vůbec, takže jsem měla možnosti DOST omezené. Ztratil se i hlavní důvod, proč jsem do Číny vlastně odjela. Škola dost o ničem, přes týden jsem trénovala ráno sama a odpoledne taiji s ostatními – někteří z nich byli přátelští, ale všechno troskotalo na mé chabé čínštině – jazyk mě hned několikrát přivedl do nesnází. S cizinci jsme si celkem rozuměli a podnikali společné akce.
Druhý rok už čínština nebyla tak zásadní problém – už jsem rozuměla, už jsem se uměla o sebe postarat. Cizinci, které jsem měla ráda, odjeli. Zůstali ti, se kterými si v zásadě nerozumím, navíc nám začala „opravdová škola“, takže jsme na sebe narazili jen náhodou. V taiji týmu už jsem měla o dost víc přátel, ale atmosféra byla celkem napjatá (tentokrát ne kvůli mně :-)). Začala jsem chodit s Tan Ya Qiangem.
Třetí rok je zatím tím nejlepším tady. Mám pár přátel cizinců, na které se můžu spolehnout, kteří mě rozveselí. Na taiji je suprová atmosféra, všichni se baví se všemi, a protože už víc rozumím, nemám problém začlenit se do jejich debat. Větší problém než jazyk jsou teď čínské reálie, ve kterých zatím nejsem moc kovaná (co zrovna letí – seriály, místa na výlety, zpěváci, knížky atd.). Školu nemám žádnou – to je výhoda (mohu studovat, co mě opravdu zajímá) i nevýhoda (když jsem líná, tak nedělám nic). Jestli jsem se hodně změnila, co jsem přijela do Číny, tak to myslím není nic vůči tomu, jaká jsem teď a pravděpodobně jaká budu po konci studia. Čím víc rozumím, tím více můžu nasávat, srovnávat, třídit si myšlenky a hledat, co chci a co rozhodně nechci. Formují se mi názory na věci, které kolikrát neodpovídají tomu, co jsem si myslela předtím. Horyna mi říkal, že se zabývám hodně těžkými tématy, na které je těžké utvořit si správný náhled (nedostatek zkušeností, mládí, málo informací atd.). Co je a co ale není těžké téma? A nikdo neříká, že názor, který máme dnes ještě musíme mít zítra. Už v těchto pár minutách, když píšu tenhle článek, se může stát hodně věcí a své názory na určité věci přehodnotím. Co je to „správný náhled“? To je těžko říct, v každé době a pro každého je to něco jiného. Kdysi jsme si mysleli, že Země je středem vesmíru. No, a není. A tehdejším lidem se nevysmíváme – prostě neměli dostatek informací. Postupně se vyvíjíme – jak my, tak lidstvo samotné.
Mám pocit, že se strašně moc lidí stydí za své názory, bojí se je vyjádřit nahlas, aby se do nich náhodou někdo neopřel. Vzpomeňte si na školní hodiny – když učitel položil otázku (ne založenou na biflování se), kolik lidí se přihlásilo? Málo, pokud vůbec někdo. Další skupina lidí své názory projevuje jen ve velmi malé a uzavřené skupině – mají si k sobě blízko, nehrozí, že by se názorově rozcházeli a ven se to nedostane. Kolikrát se vám třeba na tréninku všem něco nelíbilo, ale učiteli jste to neřekli. Jen jste si stěžovali v šatně jeden druhému. Ono to pohladí, když slyšíte: „Jo, ty jo, máš pravdu, to je fakt hrozný.“ Pak máme lidi, kteří si raději žádné názory nevytváří, nezaujímají žádné stanovisko – tady by bylo vysvětlení na dlouho a není to ani moc zajímavé, více méně je to stále dokola (samolibost, strach, pocit ukřivdění atd.). Takhle se jim nemůže stát, že by se zmýlili, že by je někdo nařkl z toho, že se mýlili. Význačným rysem téhle skupiny je, že svůj vlastní názor/konstruktivní kritiku/řešení situace sice nikdy nepředloží, ale na druhou stranu se nadšeně vrhají do kritiky čehokoliv. Tahle poslední (v mém výčtu) skupina lidí se mi jeví jako nejhorší. Kdyby takoví byli všichni, tak ještě lezeme po stromech a lovíme zvěř dřevěnými kopí. Tohle je samozřejmě pár skupin lidí z jedné strany, nezapomínejme, že spektrum je daleko širší a barevnější .-).
Lidi, mozek máme od toho, abychom ho používali :-). Zkoušejte si cvičně dělat názory na různé situace, na to, co jste si přečetli v novinách, co jste slyšeli… Pomůže vám to lépe odlišovat to, co je správné a co není. Rozeznat, co chcete a co nechcete. Nestyďte se za svoje názory, prostě to tak teď vidíte a to neznamená, že to zítra ještě bude stejné. A že se vám za to ostatní vysmějí? Don´t give a shit about them :-) Tuhle větu mě v ještě lepším podání naučil Danny a dnes se to stalo mým a Aurořiným heslem dne :-). A jestli vás někdo naštve, tak si pusťe: http://v.youku.com/v_show/id_XMjIwMTY1MTk2.html (Celo: Fuck you and fuck her too) :-D

Žádné komentáře:

Okomentovat