sobota 2. června 2012

Wushu diskuze


Bylo hodně zajímavé, jak se strhla diskuze nad dvěma fotkami na FB. Wushu trenér z Řecka je vyvěsil na svou zeď. První, před několika dny, byla nahá slečna v gongbu (ještě k tomu ve sněhu :-) ). Je pravda, že on sám to nijak nevychvaloval, ale rozhodně to nekritizoval. Komentáře pod fotkou byly na způsob: „cooooo“, „wooooow“ atd. A dnes se na jeho zdi objevila nová fotka – nahý wushu kluk v tixi, v pozadí (ne v jeho ;-) ) čínská kaligrafie. Fotku okomentoval tím, že je to fakt hrozný, že by se wushu takhle propagovat rozhodně nemělo, wushu by se mělo respektovat. A hromada lidí s ním souhlasila (muži). Jenom dva se ozvali s tím, že je to přirozené a wushu to neškodí. Poukázala jsem na to, že v případě slečny ho nic nepohoršovalo. A pak se rozjela diskuze jak veřejná na zdi, tak ve zprávách, které mi posílal – a vysvětloval všechno možné, jen neodpověděl na mou otázku :-). Nakonec se přiklonil k tomu, že obě fotky jsou fajn, ale ne jako propagace wushu. Poslala jsem si obě fotky na zeď a probrali jsme to s Čechy. A nic špatného jsme na tom neviděli. Péťa připomněla, že v Řecku také zápasili nazí. Stejný argument se objevil i u Řeka na zdi a jaká byla jeho reakce? :-D „My všichni se divíme, jak tohle můžeš říct…..není to normální…“ :-D
Dnes jsem měla vůbec nějakou rejpavou. Již zmíněný Řek dnes dal na zeď fotku nějakých Mistrů a poznamenal k tomu, že hromada Mistrů vůbec neví, co dělají. To mi připomnělo mou odvěkou otázku: „Co to znamená „Mistr“?“ Bylo mi vysvětleno, že titul Mistr (Master) se získá na vysoké škole atd. Potom jsme se tedy dostali k wushu mistrovi. Jeden kluk z Jižní Afriky, který žije v Pekingu a je mezinárodním wushu rozhodčím vysvětlil, jaké je tradiční pojetí Mistra a žáka a postěžoval si, že to cizinci celé pomotali. Jenže… to nebyli jenom cizinci. Spousta Číňanů tuhle misinterpretaci velice rádi podporují… že jo :-). Řek pak začal vysvětlovat, že v Číně něco jako Mistr vůbec není, a nejlepší je lidem říkat „laoshi“ (učitel), některé týmy a školy mají kapitány. Tak jsem se zeptala, proč jeho samotného lidé oslovují „Mistře“. „Asi se moje jméno špatně pomatuje… no, co na tom záleží?“ „Mistrem není nikdo, ani já ne!“ „Mí studenti mi říkají Georgi.“
Hodně lidí rádo kličkuje, nechtějí na dotaz odpovědět, ale zároveň chtějí vypadat strašně chytře. To mi připomnělo QF, který na otázku, jak ho máme oslovovat, protože on sám si říká Mistře, na stránkách školy, kde bude vyučovat qigong, píší, že budou cvičit s učitelem…no, odpověděl tohle: „Já jsem Qin Fei :-)“ Na první pohled vtipné a trefné. Byla by to super odpověď, kdyby ve skutečnosti sám nevyžadoval, aby ho lidé oslovovali Mistře a chovali se k němu s náležitou úctou.
Včera jsem po hodně dlouhé době nahlédla do diskuze na www.bojovaumeni.cz. Nic moc nového a zajímavého jsem tam nenašla, tak jsem se opět začetla do mé oblíbené diskuze o taiji, kde často přispívá jeden Čech žijící v Pekingu. Opět se ukázalo, že člověk může být zkušený, vzdělaný atd., ale pokud mluví příliš, časem si bude trochu protiřečit a celkově to nevyzní příliš dobře. Na to Lao Zi říká: „He who knows does not talk, and he who talks does not know. Therefore the Sage preaches the doctrine without words.“ (Kdo ví, nemluví, kdo mluví, ten neví.) Jenže Lao Zi toho navykládal spoustu. Kdyby ne, tak bychom věděli prd. Někdo prostě musí kvákat, aby další mohli mlčet… :-DD Tak jsem pěkně omluvila ty stohy blbostí, které jsem do dneška napsala, co :-).
Myslím, že hodně diskuzí o wushu vlastně wushu ničemu nepomáhají. Pomáhají ale v tom, aby si člověk trochu udělal obrázek o diskutujících a procvičil se v argumentačních schopnostech, což se vždycky hodí.

1 komentář: