úterý 21. února 2012

Wushu diplomka

Chci se s vámi drobet poradit… :-)
Můžu psát takřka cokoliv a hodně si usnadnit práci, ale nechce se mi. Ráda bych napsala něco zajímavého a něco, co by mělo alespoň nějaký užitek. Navíc, můj vedoucí je náročnější, než jsme čekali, takže první návrh mi nepřijal (jo, nebylo to úplně domyšlené).
Nevím, jak to je s mgr. studiem u nás, tady si vedoucí vybírá vás a téma diplomky je na vás. Můj učitel si mě vybral, protože jako jeden z mála mluví výborně anglicky, rád se obklopuje nejrůznějšími lidmi, viděl mě cvičit modernu a ví, že se wushu chci věnovat i po škole. Vybral si mě už na začátku, diplomku jsme diskutovali až loni na podzim a naše představy se hodně rozcházejí. Zatímco on se věnuje zejména vědeckým výzkumům, já se do toho pouštět nehodlám, i když je to samozřejmě hodně zajímavé (pokud se to umí dobře udělat). Aurora bude pravděpodobně zkoumat bailian, a to asi odraz nebo výskok. Mně učitel navrhl to samé u XFJ. I když se některých pokusů účastním a zajímám se o to, nechci provádět žádná měření, protože jsem to nikdy nestudovala, za pár měsíců to nedoženu a studovat to rovnou v čínštině nebo v angličtině by mi trvalo celkem dlouho. Navíc pro opravdu užitečné závěry s tím musí mít člověk trochu zkušenosti, oko a myšlení. Když už něco dělám, chci to dělat pořádně, takže tudy moje cesta nepovede.
Dál jsem se rozhodla, že se nebudu věnovat taiji, protože o tom je napsáno hodně a další a další zkoumání se provádějí. Chtěla bych se zaměřit na moderní wushu, se kterým mám také zkušenost a kromě těch měření skoků popisu sestav, historie a kritik moc publikací není. Navíc bych se tomu po návratu ráda víc věnovala.
Jediné, co mě zatím napadlo, je tohle:
Vytvořit detailní dotazník, který nechám vyplnit jak Číňany, tak cizince. Mám přátele v Holandsku, Itálii, Španělsku, Francii, Švédsku, ČR, Slovensku, Německu a uvidíme, co se ještě najde :-). Stejně tak i na Ukrajině, Rumunsku a Rusku, ale tímhle směrem se zaměřovat nechci, protože mám zkušenost, že trénink berou trochu jinak než my (samozřejmě že ne každý). Kanada a obě Ameriky by výzkum až moc zkomplikovaly. Kromě osobních údajů (jak dlouho cvičí, co, u koho, něco o trenérovi, o jejich týmu, motivace atd.) chci rozdělit trénink na jednotlivé jednotky a zjistit, jak to lidé vnímají, na co přikládají větší důraz, co mají a nemají rádi, co jim přijde důležité, jaké metody používají atd.
Výsledky by měly ukázat, že cizinci a Číňané vnímají trénink jinak a v čem jsou ty rozdíly největší. Mohlo by to vést k většímu pochopení, rozšíření obzorů jak Číňanům tak cizincům (budu to psát anglicky i čínsky) a kdo ví co ještě. A nebo se ukáže, že to vnímáme celkem podobně a wushu je univerzální :-).
Moc ráda bych využila toho, že jsem teď v Číně, mám zde hodně přátel a kontaktů. Zároveň i to, že jsem Evropanka, vyzkoušela jsem si obě strany a mám hodně evropských přátel. A také doufám, že tak poznám nové lidi, nové názory, získám další podněty k tréninkům a další zkušenosti.
Takže jestli vás cokoliv k tomu napadá, sem s tím, budu moc ráda!

6 komentářů:

  1. At budes psat o cemkoliv, je potreba abys dopredu byla presvedcena ze to ma smysl a jses schopna napsat to dobre (vlastni zkusenost). Kdyz jsem si precetl nadpis, hned me napadlo neco jako 'strasti s vyukou wushu v CR' a koukam ze tak jak si to sepsala je to hodne blizke. Urcite by se mi takova prace libila a myslim ze by mela prinos.

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Kati, myslim, ze tema je dobre a trochu to koresponduje s tim, o cem jsme trochu mluvily drive. Budou me zajimat vysledky, protoze si myslim, ze cinani a zbytek sveta ma jine vnimani treninku, ale hodne urcite zalezi na metodach a zpusobu vedeni. taky na tom, jestli tvuj ucitel toto tema prijme :-).

    OdpovědětVymazat
  3. Tema pro me urcite zajimave, rad bych si to precet. Pokud to dobre zpracujes, mel by to byt uspech :)

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj Káťo, zkus zapřemýšlět nad tím napsat diplomku orientovanou na zaměření jednotlivých lidí. Bojová umění jsou komplexní cvičení, kde je nutné začlenit všechny stránky a aspekty. U nás v ČR se lidé pořád z 99% snaží kuchat styly na jednotlivé prvočinitele a tím si usnadňují práci. Je totiž jednoduché říci dělám TJQ pro zdraví, ale nikdy vlastně nepochopím na co jsou třeba plující oblaka. Nebo chci dělat shaolin, protože se mi líbí jak je akrobatický a zase pochopení vedení energie nula. S tím je spjat i tréninkový plán. U nás se opět z 99% trénink totálně odštěpil od jednotlivých vyučovacích hodin pod vedením mistra. Téměř NIKDO ( a to si nenalhávejme že to je jinak) cvičí ještě jinde, než na tréninku a o čm to pak je? To můžu chodit na lekce valčíku a bude to mít stejný efekt. Na druhou stranu je zase pravda, že kde není poptávka není nabídka. Takže, proč by se měli "mistři", lektoři, trenéři atd. trápit s lidmi co nechtějí nic umět?
    Z Anglie jsem si přivezla skvělý model, jak lidi motivovat a vést. Bohužel aplikovala jsem ho jen krátkou dobu, ale věřím, že bude zase brzy šance.
    No nic, zase jsem se rozepsala a utekla od tématu. Zkus si odpovědět na otázky proč je u nás trénink tak rozdílný a jakou máme historii bojových a celkově tělovýchovných aktivit.

    OdpovědětVymazat
  5. Jen maly pripodotek k tomu, ze Cinane vnimaji trening jinak , nez zbytek sveta (mozna s vyjimkou Rusu, kteri to maji podobne):

    " "Chen Xiao-wang demonstruje některé principy Chen Taijiquan
    se svým synovcem Chen Zi-qiangem. Když se na jeho cvičení podíváme dnes, tak je docela překvapivé jeho tvrzení, že jako dítě byl v tréninku docela líný.
    "Můj otec mne začal učit, když mi byly 3 roky. Prvních několik let jsem dělal pouze meditaci v postoji. Stával jsem každý den v každé pozici 30 minut, a je vám jasné, že mne to nebavilo. Ale toto vás učí něco pro život, totiž že můžete vydržet cokoliv, když musíte, a to je pro úspěch v Číně nezbytné." "

    (Kung Fu Taiji Magazine Nov/Dec 2006, Interview Marka Wassona s Chen Zi-giangem)

    Jak proste, mily Watsone... (nebo Wassone? :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Čím delší dobu tady na škole jsem, tím víc vidím, že to chce opravdu chápat jako celek. Člověk si to může rozložit na jednotlivé části, aby do nich více pronikl, ale pak to chce zase spojit. Pokud budete dělat taiji jen a výhradně pro zdraví, neříkejme tomu již bojové umění ale zdravotní cvičení :-).

    OdpovědětVymazat