Trochu jsem se děsila, že budeme v sanda tělocvičně, kde
se trénuje naboso, v téhle zimě bych to určitě nechtěla. Naštěstí nás dali
do wushu tělocvičny. Dorazili jsme tak tak, Ya Qiang v kantýně dlouho
zíral na televizi. Byl tam nějaký film o Tibetu, musím říct, že na to zírali
všichni přítomní, s otevřenou pusou. Učitele jsme měli nakonec stejného
jako předtím na páteční přednášku o čemsi. To je zrovna ten učitel, kterému
rozumím každé desáté slovo – když mám štěstí. Ale při cvičení to nevadilo,
protože jsme stáli ve velkém kruhu, on uprostřed a vysvětlování doprovázel i
pohyby, na které jsem se zaměřila a pochopila jsem všechno. Dokonce jsem
tentokrát trochu rozuměla i tomu, co říkal. Ya Qiang se mi snažil překládat,
ale nebylo to tentokrát vůbec potřeba, strašně mě to překvapilo. Po úvodním
rozběhání jsme stáli v kruhu, jak již jsem zmínila a učitel postupně
vysvětloval základní postoj nohou, jak s rukama, jak pracovat pasem, přímý
úder, levý hák, jeden z kopů, chůzi vpřed, chůzi vzad. Musím říct, že jsem
hodně využila, že jsem předtím sandu už viděla a občas i vyzkoušela, nejvíc se
hodilo těch mých pár boxovacích hodin. Ne proto, že bych všemu rozuměla a
prováděla to správně. Pohyby pro mě nebyly cizí, měla jsem je už trochu
„osahané“ a mohla jsem se soustředit na správnou techniku a detaily. A musím
říct, že co mě naučil učitel za tu hodinu a půl jsem se na těch ostatních
hodinách učila dlouho a spousta detailů byla vypuštěna. Ano, často se preferuje
příliš nevysvětlovat, jen v rámci bezpečnosti, aby si někdo nezlomil
palec, zápěstí atd., a pak do toho bušit, co to jde – ono to časem přijde. Ale
po dnešní hodině jsem spíše zastáncem toho, aby ( zase ale záleží jak u koho, v jakém je věku atd.) se vysvětlilo na začátku i více detailů. Podle mého je pak
pokrok rychlejší. Ale to jsou dvě metody a každá má své pro a proti – a každému
samozřejmě vyhovuje něco jiného. Dnes jsem ale viděla, že když se to správně
nadávkuje, tak i slečny, které předtím neuměly udělat pořádně ani pěst, zvedaly
pěkně kolínko vzhůru, a i když jim některé věci nešly, protože to dělaly
poprvé, tak tomu rozuměly a už to bude jen otázka času, tréninku a motivace.
Určitě je alespoň dobře vysvětlit cvičenci, proč základní postoj vypadá tak a
tak, k čemu to je, proč má být zataženější břicho, záda trochu kulatější
atd. (vím, popisuji to kostrbatě). Přijde mi, že spousta lidí se zformuje do
takového postoje jen pro to, že to viděli v televizi nebo to odkoukali od
učitele, ale už nevědí proč – nikdo jim to nevysvětlil a nebo se o to sami ani
nezajímali. Ono to není jen v sandě, sami víte, jak je to třeba u taiji, shaolin atd. Někdy se pohyb jen ukáže a dál ho studenti napodobují. Někdy se rovnou vysvětlí, k čemu to může sloužit.
Ve wushu má všechno své důvody (a i krása je důvod –
v moderním wushu, které jak jsem psala, je stále považuji za wushu). I u nás bylo
hodně lidí, kteří moc učitelovy pohyby nesledovali. Můj přítel byl nadšený, že
zase cvičí, tak zkoušel všechno možné, ale nepostřehl detail, na který učitel
upozorňoval a pak chvíli trvalo, než se toho svého návyku (přišlo mu to
správně, přišlo mu to zaručeně cool) zbavil. Učitel se ptal, jak mu vysvětlíme
rozdíl mezi úderem pěstí normálně a nastojáka. Vyjádřilo se hned několik
studentů, ostatní se tvářili, že strašně přemýšlí, ale byla jsem jediná, kdo na
to přišel (tedy z těch, kteří dali najevo, co si myslí). A nemusela jsem
na to studovat anatomii a příbuzné vědy, čímž se chlubí můj přítel, chce to logiku,
vnímat a používat všechny smysly. Něco podobného nám kdysi dávno vysvětloval i učitel
Xie při taiji. Jak jsem to tady viděla, hned se mi to spojilo a docvaklo. A
vůbec, sanda, jak ji nás učil učitel Jiang, měla strašně podobného
s taiji, jak nás ho učí učitel Xie – i ten předtím dělal sanda a u nás na
univerzitě ji taktéž učil. Moc se mi líbí, jak se všechno doplňuje, zapadá do
sebe. Taiji je prostě všude, jak často říkám. A nemám tím na mysli cvičení
taiji, ale taiji princip.
Je super být profíkem v jednom oboru – pokud jste úžasný
atlet, tak nemáte na nic jiného čas ani energii, po soutěžní kariéře si můžete
vybrat, jestli se chcete dál vzdělávat – a hodně dobrých trenérů, bývalých
atletů, to dělá, i když třeba ne na univerzitě. Aby člověk víc pronikl do wushu,
je potřeba věnovat se i jiným věcem než je jen trénink moderny nebo tradičních
sestav, sebeobrany nebo taiji pro zdraví. Učitelka Zhang (tu mám na hodinu o udržování zdraví) jako první navrhla nový koncept: cvičit taiji, qigong a učit se masážím a všemu
s tím spojeným. Nyní již máme pár studentů, kteří to zvládli spojit
dohromady a patří k nejlepším – jak v taiji, qi gongu, tak
v masážích.
Chi chi, konečně někdo potvrzuje moje vyučovací metody. Mimochodem Káťo divila by jsi se, kolik lidí při úderech v TJQ vůbec neví jak správně udeřit. A pak to jde přesně jak říkáš. Studenti se naučí nějaké pohyby o kterých si myslí, že jsou super cool a oni jim rozumí a pak najednou koukáš a vidíš co jsou tito studenti schopní udělat. A krásně to graduje při svičení se zbraní. Chápat a rozumět jednotlivým zbraním a jejich "anatomii" je snadné, ale musí se chtít. A když člověk nechce tak i se sebekrásnějším mečem bude pořád vypadat jako s vařečkou.
OdpovědětVymazatPřesně tak! To je právě to, jak jsem psala, že wushu není složité. Naší přirozeností je si všechno dělat složitým, tady to vidím spíš naopak.
OdpovědětVymazat