sobota 25. února 2012

Jak se má Káťa v Číně? Část III.

Vztahy
Vztahy s lidmi okolo jsou podle mě nejtěžší na celém pobytu v cizině. Na zvyky jiné kultury, jiný systém… se dá zvyknout. Ale s lidmi je to někdy až moc interaktivní, až moc proměnlivé. Kolikrát člověk může být přizpůsobivý a chápavý až na půdu, ale kolikrát se prostě nepřestává divit.
Jak to dopadlo s Mirkem většina z vás ví. Je mi to dost líto, ale jinak to asi nešlo. Nejsem ale potvora, a když mám možnost, tak pomůžu. Byl na tom jednom školním vystoupení, s danou učitelkou se znám a teď se s ní každý den vídám v tělocvičny, občas jí pomáhám, povídáme spolu. Když se o něm zmínila, tak jsem jí hned řekla, jak to je. Je hodně špatné, když sem přijede člověk studovat wushu a první rok ho nemůže cvičit, pouze v případě, že si to zaplatí (přes kancelář samozřejmě, aby měli víc peněz, ale že vidím až takhle daleko jsem jí samozřejmě neřekla, protože je u nás v kanclu). Jak se pak bude prezentovat na přijímačkách (už sama vím, že je to formalita, ale učitelka to neví a já tenkrát také ne, pamatuji si, jak jsem trénink den předtím byla tak nervózní, že hůř jsem snad nikdy necvičila), jak pak bude studovat? Učitelka se mnou ve všem souhlasila a prohlásila, že takhle to nejde a promluví si s nimi. Z naší kanceláře není nejvýš, ale má dobré vztahy s wushu katedrou, je tak nějak i její součástí. A pokud oni řeknou, že může, tak naše kancelář utře nos. Kdyby to tak vyšlo… Nechci se chválit, navíc se zatím ještě nic nestalo a kdo ví jestli stane, ale už trochu zvládám i ten čínský přístup a z toho mám radost :-). Čínská diplomacie je úžasná věc. To jsem viděla, když přítel psal napůl pracovní napůl přátelský email jednomu cizinci. Chtěl, abych mu opravila angličtinu, ale musela jsem to překopat hodně – podle západních zvyklostí, my takhle dopisy fakt nepíšeme :-). Zároveň jsem v tom ale musela zachovat čínského ducha, tu čínskou příchuť. Je to hodně zajímavé.
Co odjel Danny, tak tady nemám nikoho podobně naladěného, s kým bych zašla do školního parku, plácala blbosti a dostávala záchvaty smíchu. Až teď zjišťuji, jak to bylo důležité, v té době jsem to nevnímala. S Esther to celkem jde, můžeme mluvit hodně, ale moc se nevídáme. S ostatními čínskými kamarády to není tak uvolněné v tomhle smyslu, i když se mi třeba Jane svěřuje s tajnostmi nejtajnějšími :-). Teď někdy by měl dorazit na nějakou dobu Florenc, s tím se mluví skvěle o všem, tak se nemůžu dočkat, až spolu zase vyrazíme na jídlo. S přítelem mluvíme o všem, snaží se mi vždy pomoct, jen to není taková souhra v náhledu na věci, jako bývala například s Dannym, Magdou v ČR a tak. Na druhou stranu včera jsem ho vytáhla ven a po dlouhé době jsem se od srdce zasmála. Ten den jsem se cítila celkově hodně šťastná. Ale takových dní tady nemám moc, i když se snažím působit pozitivně a tak. Mohla jsem chodit ven s ostatními pařit, do parků, na různé akce… ale zvolila jsem si svůj pobyt jako tvrdou dřinu. Můžu to kdykoliv změnit, přehodnotit. Nic mě k tomu nenutí, dělám to dobrovolně, takže si nemůžu stěžovat a snažím se to dělat co nejméně. Už jsem se naučila vnímat to převážně pozitivně i doopravdy, ale první rok byl hodně těžký. Kolikrát jsem měla stavy, že jsem si do pokoje nanosila jídlo, koukala na film, nic nedělala, bylo mi mizerně, brečela jsem, odmítala slavit Silvestr a jiné akce. Jednou mě musel Danny z pokoje doslova vynést, aby mě dostal ven. Nezmiňovala jsem se o tom z několika důvodů. Jak byl blog veřejný, tak bych tím udělala radost pár lidem, kteří mi dobré věci moc nepřáli. A radost jsem jim udělat nechtěla. A kdyby mamka věděla, že mi občas není veselo, celý týden by z toho nespala. Kdežto já se jeden den přejím, pobrečím, ponadávám a další den zase makám a jsem v pohodě.
Tenhle rok je už o dost lepší, protože jsem tak nějak víc uvolněná, zapracovala jsem na sobě v tomhle ohledu hodně. Za to jsem na sebe pyšná a sebechvála může smrdět, jak si chce. Přijela jsem sem bez sebevědomí, asociální a tak. Na začátku mi dělalo problém i jen jít do kantýny sama na jídlo. Měla jsem pocit, že na mě všichni zírají. Styděla jsem se z nejrůznějších důvodů. Zrovna dnes, když jsem večeřela sama v kantýně, jsem si na to vzpomněla a musela se smát. Když už jsem se tenkrát přesvědčila a do kantýny šla, hledala jsem místo, kde mě nikdo neuvidí. Kdežto dnes večer jsem seděla uprostřed přímo proti vchodu, protože v TV byl program, který mě zajímal.
Že jsem se naučila komunikovat s Aurorou beru také jako velký úspěch, protože je to velice komplikované. Ale ona mě má ráda a je typ člověka, který špatné nezapomíná, ale soudí spíš podle toho dobrého. Takže i když jsme měli rozepře, navzájem jsme si pak pomáhaly a držíme při sobě. Moc toho, co o sobě normální přátelé vědí, neznáme. Ale vůbec to nevadí. Nedávno jsem jí v pauze přišla vysvětlit něco ohledně našich wushu hodin a ona na mě hned spustila o problémech s jejím koučem. Vyslechla jsem, poradila, ještě poslala mejla a snad je zase o něco líp. Co se týče mého kouče, to je prostě láska až za hrob :-D. Nepřitahuje mě fyzicky, ale dokážu si představit, že malou Číňanku ano. Má obrovské charisma, to je typ člověka, kterého mají všichni rádi, ani vlastně neví proč. Je fakt, že minulý rok fungoval jako můj psycholog – člověka, kterého moc neznáte víc akceptujete, nasloucháte mu, má určitou autoritu, a tím že nejste v žádném vztahu se cítíte i víc v bezpečí (efekt kadeřníků atd.). A kadeřník se snaží svého zákazníka držet spokojeného, nechce aby příště zkusil jiného a on tak přišel o svůj zdroj peněz. Časem se z takových lidí mohou stát přátele, ale ne vždy. Pokud se ke mně bude kouč chovat tak, jak se chová teď i po létě (pomáhám mu do Evropy), tak můžu říct, že jsme skutečně přátelé, takže uvidíme. Nabízí se myšlenka – kamarádovi za trénink přeci nemusíš platit? Je to možnost. Ale mám zkušenost, že věc peněz musí být jasně daná, jinak to může narušit velká přátelství i rodinná pouta. Až najdu někoho stejně nebo i víc kvalitního, za kterým nemusím jezdit čtyři hodiny metrem, který nebude chtít zaplatit, volba je jasná a nejen já za to budu moc ráda :-). Zatím si nechám Caie. Nejsou z něj cítit jen peníze. Když jsem s ním začínala minulý rok v zimě, bez mrknutí oka mi udělal nový meč, staral se o mě a ještě netušil, že by ze mě mohl něco mít. Dnes jsem dostala nové kopí, na soutěž mi udělá další a mám slíbený i soutěžní meč. Byznys je byznys. Přátelství je přátelství. A ne vždy se to vyplatí míchat.

Žádné komentáře:

Okomentovat