neděle 22. července 2012

Cvičení během zranění


Lidé si často stěžují, že nemohou cvičit, protože je bolí ruka, záda, tříslo, mají nataženou nohu a podobně. Amen pravím vám, amen, je to blbost.
Jsem toho živoucím důkazem, protože období, kdy nemám nic zraněného, nic mě nebolí, jsou dost krátká. Kdybych neměla trénovat, když mě něco bolí, tak cestu do tělocvičnu už asi ani nenajdu.
Teď nejsem zraněná, nechala jsem si vypálit bradavice na noze (slovy pět), nemůžu nazout botu a bez bot venku si to netroufnu, protože je to moc čerstvé. No tak jsem cvičila doma, při čem to nebolelo. Po zahřátí jsem se drobet protáhla a dala si pár základních toček s mečem. Střídala jsem ruce po 30 sekundách (během nich jsem se snažila cvičit naplno a přitom kontrolovat správnost pohybu) v pěti sériích. Pak jsem bez pauzy hned přešla na jinou techniku, kterou jsem cvičila stejně. Dala jsem si malou pauzu, při které jsem protáhla ruce, a dala jsem si to celé znovu. Potom jsem posilovala nohy, když odpočívaly, klikovala jsem, opět v pěti sériích. Takhle se dá zvládnout vydatné posilování v pohodě za půl hodiny. Potom jsem se věnovala protahování celého těla, které nedělám moc často. Na závěr 2x qigong (cca 25 minut). Dvě hodiny krásně uběhly, jsem příjemně unavená, udělala jsem, co se mi hodí na modernu i taiji, a to při chůzi kulhám, protože pravé chodidlo při došlapu ještě bolí. A jde to. A jde to i když není tělocvična a venku je zrovna nevlídno.

Abych řekla pravdu, tohle domácí cvičení mě vždycky strašně bavilo. Sama jsem si vždy vymýšlela různé cviky a kombinovala je s těmi, které jsem našla v knihách a na internetu. I na malém prostoru se dá dřít. Mistr říká, že stačí takový prostor, kam si lehne kráva :-). Dokonce i s mečem jsem se teď vešla do pokoje. S kopím, leda by bylo skládací :-). Myslím, že tohle hodně lidem u nás chybí – opravdová chuť cvičit (odmyslíme-li časově vytížené živitele rodiny).
Když mě bolel loket, pracovala jsem víc na přechodech z postoje do postoje a skocích. Když jsem si zvrtla kotník, posilovala jsem ruce a věnovala jsem se ručním technikách. V taiji jsem cvičila hodně pomalu ve vysokých postojích, snažila jsem se dobře dýchat a uvolnit. Když jsem měla nataženou pravou nohu, kopala jsem pár měsíců jen do pasu a o to víc se věnovala jiným technikám. Když jsem měla díru v ruce a nemohla cvičit se zbraněmi, skákala jsem a cvičila chang quan. Samozřejmě pokud bolí určité části těla, jde to hůř. Když jsem si zranila záda, dost to otřáslo mou vůlí, ale taiji se dalo cvičit v pohodě a v moderně jsem si také našla návod, jak cvičit, abych z toho nevypadla, zlepšovala se – s minimem bolesti. S tříslem, které bolelo pár měsíců a několik týdnů dost vydatně, byl opravdu problém. Taiji jen vysoko a pozor na přechody. Na moderně jsem nemohla skákat bailian a XFJ přes bolest, pubu nešlo… Mohla jsem se ale opět věnovat rukám a práci s pasem. Chodila jsem samozřejmě cvičit i nemocná. Rýma a kašel pro mě nebyly nemocí. Pokud jsem to chytla v začátku, cvičení mě vyléčilo, protože jsem se pěkně zapotila. Pokud to bylo již po propuknutí, musela jsem jeden dva dny odpočívat. Horší než tohle byly problémy se žaludkem, ale i to jsem zvládla. Když jsem v Plzni cvičila s Mistrem a přišla jsem s nohou v sádře, dostala jsem za úkol cvičit rovnováhu – holubička a podobně, techniky rukou. Mistr říkával: „Dokud můžeš chodit, můžeš i cvičit.“ A když člověk chodit nemůže, tak má ruce. Když dočasně „nemá nic“, tak přijde na řadu teoretický trénink a trénink v mysli, o kterém jsem také už psala.
Jak cvičit v časovém presu… o tom budu psát, až se do něj dostanu, ať je to co nejvěrohodnější :-).

8 komentářů:

  1. Kamarád Nikolas vede v Chorvatsku kurzy qigongu pro vozíčkáře....

    OdpovědětVymazat
  2. Je super ze cvicis i zranena, nebo ne zrovna v nejlepsi forme. spousta lidi se na to vymlouva to je fakt:) I doma se da dobre trenovat (hrazda, posilko, postoje, vydrze, kopy i lehka akrobacie:D). kamarad je schopnej skakat v obejvaku pres kreslo sideflipa:) Ale k tem problemum s bolesti atd. - relativne casto o tom pises, ja to driv mel taky (ale minimalne - naucil sem se premet pozadu, bolely me zada, chvili jsem posiloval zada a prestalo to), ted uz ani ne. akorat unaveny stehna pripadne celej clovek. zajimalo by me jestli je to rozdilnym pristupem k treninku, koukam ze to mas hodne organizovany:) asi je to lepsi...ja trenuju tak nejak intuitivne (samozrejme neco vim ze by bylo dobry delat tak to cvicim) a relativne rostu i kdyz jsem dost...neucesanej, ty pracujes i na tech nejmensich detailech, ja teprve chytam tu formu asi..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neučesanej, to bejváš...:-D

      Ona až moc velká organizace také není moc velká zábava. Proto jsem se tak nadšeně zmínila o tom, jak jsem cvičila doma - dělala jsem si, co mě napadlo, ne jen to, co bych měla dělat. Chce to mít rámcový plán a pak to pružně řadit k sobě/za sebou. Když jsem cvičila předtím v ČR bez organizace a plánu, patřila jsem ve WC k těm lepším, ale nerostla jsem a cvičila dost bídně.

      Vymazat
  3. Kačí, máš recht. Strašně moc lidí bere jakýkoliv svůj handicap od rýmy po jiné závažnější jako možnost necvičit. Osobně mám na tomto poli velké zkušenosti.Když jsem si přetrhala vnitřní stehenní vazy stejně jsem cvičila. Vazy srostou tak jako tak, jen zůstanou protažené a o pár dní se reconvalescence protáhne. Když jsem měla úraz kolene, tak nebýt pobytu v nemocnici a problém se žílami cvičila bych dříve. Leč reconvalescence mi trvala dost krátce a mnozí se divili že cvičím. Ano, kopat do lap byl problém a dodnes je, ale jinak musím říci, že čínská medicína mě naučila jedno. Pokud nechám tělo dlouhou dobu odpočívat, rekonvalescence trvá trojnásobně dlouho. Proto jsme v ordinaci na závažné zlomeniny nedávali sádru, ale jen fix a pacient chodil každý den na masáže, aby končetina neatrofovala. Takže za mě, rýmička a jiné nejsou důvodem pro to, aby se NECVIČILO. Ale to si musí každý srovnat sám. Klasika. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak. Kamarádka si zpřetrhala kolenní vazy a jak z toho byla vyděšená, celý rok nic nedělala. Teď už je to víc jak dva roky a teprve začíná zase trochu skákat. Kamarád začal s cviky co nejdřív a nejenže zase brzy skákal, ale hlavně s jistotou a bez obav.

      Vymazat
  4. No, rád čtu, jaká tu je parta supermanů. Zas na druhou stranu: tobě Káťo doktorka řekla, že tímto tempem se za 5let odděláš (i když asi trochu přeháněla). Slyším o případech, kdy člověk cvičí (lehce) se zraněním a protože to pořádně neuměl (a to neumí většina), nemá to doléčené dodnes - viz Káťo část tvých zad.

    Aby to nevyznělo, že jsem proti: souhlasím s tím, že není dobré se přestat úplně hýbat, ale hýbat se opatrně. Ono je to zas o člověku. Kdo rád cvičí, tak si zacvičí. Kdo je líný, tak se na to prostě vysere. Třetí skupina bude cvičit do zničení těla a po 35 se nehne :)

    ...celé tohle už bylo přeci řečeno mnohokrát

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dnes mi rehabilitační sestřička řekla, že jsem přišla včas a bude stačit správně dýchat a posilovat pánevní dno :-). No, tak uvidíme :-)

      Vymazat