pondělí 8. července 2013

Letní trénink

Už bylo na čase, konečně jsem se do toho zase opřela. Myslím do cvičení! :-) První dva roky tady
jsem makala, letos jsem strašně líná a nic se mi nechce. Dalším důvodem bylo, že jsem trénovala přibližně 5 hodin v kuse, k tomu ještě občas do posilovny, zaběhat… Tělo celkem drželo, ale mozek jsem měla po prvním tréninku vyčerpaný, takže mě pak taiji vůbec nebavilo a flákala jsem to. Když jsem dobře cvičila taiji, tak jsem zase flákala modernu. Teď jsme tréninky zase rozdělily. Modernu mám od 10. hodin dopoledne a taiji až odpoledne. Jsem o dost veselejší a stíhám i víc věcí.
Dnes jsem se protahovala do rozštěpu a trenérka mě zkritizovala, jak jsem ztuhlá. To mě neviděla předtím, teď jsem v životní formě, už „jen“ 10 cm chybí k zemi :-D. Tohle si netroufám říct, jestli do konce léta dosednu, ale s nohou na žebřině se snad levou špičkou už konečně dotknu čela, tam mi chybí také tak 10 cm, ale nebolí to tolik. Kdyby mě někdo zatlačil, tak už tam jsem! :-P Ale pravá špička a čelo… to je jak Plzně do Číny…
Rovnováha, to je perfektní stav, tedy nedosažitelný. Ale že i přiblížit se tomuhle stavu je téměř nemožné… to je tedy velké zklamání… :-D Když trénujete každý den, posilujete atd., tak jste prostě většinu času těžcí, ztuhlí… protože tělo nemá čas si odpočnout. Když si dáte týden volno, tak jste najednou krásně lehcí, všechny pohyby jsou uvolněné a rychlejší. Jenže zase nemáte sílu a jste moc změklí. Sice je to mučení, ale prostě se vyplatí pár let makat každý den – zvlášť jako děti nebo tak okolo. Potom už ty výkyvy nejsou takové, i když byste netrénovali třeba měsíc. Pár týdnů jsem teď netrénovala, takže jsem se unavila velice rychle a stálo mě to hodně sil trénink dokončit tak, abych nebyla se sebou nespokojená. Na druhou stranu tělo si už pamatovalo techniky, takže stačilo si to osvěžit a opět by to šlo – kdybych měla sílu… Dnes jsem konečně snad už pochopila základní točení mečem – jian hua. Člověk by řekl, že na tom nic není, jedna točka tady jedna tam… ale tenhle jeden prvek by člověku vystačil i na pár měsíců, než by to opravdu zvládl. Pohyby s mečem jsou prostě nádherné.
Dnes mi trenérka dala dlouhodobější plán: „Žádná moc velká moderna, důležité jsou dobré základy, ty máš hrozné. K tomu základní skoky. A naučím tě dvojité háky, ať také umíš nějakou tradiční zbraň.“ A protože mi 19. zmizí domů, budeme teď trénovat každý den až do příštího pátku. Pak už na to budu sama až do října, protože v září mi přijedou rodiče. To jsem hned oznámila, že v září nebudu cvičit. „Jak jako že nebudeš cvičit? Podívej se, necvičila jsi moc skoro 2 týdny a jak to vypadá! Nemusíš cvičit sestavy, ale každý den posilování a strečink, bez toho to nejde.“ No tak prostě než si moje skupinka vyfotí Dlouhou zeď ze všech stran, tak se budu protahovat, večer na pokoji posilovat… :-) Ale je pravda, jak člověk jednou přestane, tak je to na nic. Ta bolest za to nestojí. Na háky se těším. Snad to pomůže k zlepšení koordinace a cítění těla. Stále ještě ne vždy moje tělo dělá, co po něm chci. A většina toho není problém kondice nebo slabých svalů, protože občas se to prostě povede udělat. Ale většinou to jsou „náhody“.
Na taiji jsem se naučila novou sestavu – chen meč 49, takže tu musím pilovat. Ale jen když tam učitel nebude, protože to není jeho sestava a není slušné ji před ním cvičit. Od Jane mám slíbený ještě meč 42 a učitel nám kdysi slíbil er lu. Takhle v chenu budu mít meč, 56ku, yi lu a er lu a hotovo. Pak už to chce „jen“ trénovat. A časem z toho vzejde „san lu“, tedy moje vlastní sestava seskládaná ze všech těch zkušeností, co v životě nasbírám… Ne že by na technice nebylo co zlepšovat, ale teď cítím, že to chce zaměřit se na kondici a fali. Jakmile se vám při sestavě třesou nohy, nedrží vás, jak pak máte cvičit správně? A tohle je fáze, kterou mám ráda ze všeho nejmíň, protože bolest nohou nesnáším. Ruce, břicho, záda, lýtka a tak, to mi nevadí, naopak mě to baví. Ale stehna a okolí, to je mučení.
Na počasí už si pomalu zvykám. I na to, že se prostě potím od rána do večera. Potí se už i Číňané, tak to znamená, že je fakt vedro.

Trenérka mi dnes kladla na srdce, abych během tréninku neplýtvala časem. Tak je naučená trénovat ona. Odmalička jim říkali: „Vy máte každý den jen tři hodiny tréninku, musíte z toho dostat co nejvíc!“ Profesionální tým trénuje 9 hodin denně, ale nemají to tak nahuštěné jako oni. První hodinu mají přípravnou – zahřívání, hry, protahování. Druhá hodina, to jsou základní pohyby. Třetí hodina, skoky a sestavy. Školu mají 1-2x týdně. Náš tým tady musí chodit do tělocvičny dřív, aby se sami zahřáli a protáhli, protože jakmile přijde trenér, hned se jedou základní pohyby naostro, přibližně 30 minut. Zbytek 2,5 hodiny už skoky a sestavy. Mimo to ještě posilování, někdy běh. Do toho musí ještě každý den do školy. Oba dva přístupy mají něco do sebe. Osobně preferuji všechno oddřít teď a pak si jít po svém :-). No a teď si vezměte, že u nás lidé trénují 1,5 hodiny dvakrát týdně. Když je to velký dříč, tak 2 hodiny třeba pětkrát týdně. Jak se s nimi pak můžeme měřit na světových soutěžích nebo na Olympiádě? Samozřejmě jsou světlé výjimky, ale ty mají opravdu talent, chápavé rodinné zázemí a skvělého trenéra.

Žádné komentáře:

Okomentovat