čtvrtek 27. března 2014

Může být cvičení TJQ zdraví škodlivé?

Učitel Xie byl zase pozván učit do Německa, takže jsme 15 dní cvičili sami. Do Šanghaje se v té době vrátil i pan Arogantní, který se hodně změnil – tedy aspoň co se týče mě, protože na ostatní byl hodný už předtím. Bez dětských žertů se to u nás nikdy neobejde, ale už se s ním dá i mluvit a zdá se, že se mnou mluví rád, protož po trénincích trávíme hodiny různými debatami. Prvně, co mě viděl cvičit, mi hned řekl, že je vidět, že jsem dlouho pořádně necvičila a že mám kromě jiného špatně směry. Že on je má v některých pasážích taky jinak jsem mu neřekla :-). Jsem ráda, že spolu občas cvičíme, protože můžu stejnou sestavu vidět zacvičenou stejně - ale jinak. Taky mě povzbuzuje, abych se nebála učitele Xie na cokoliv zeptat, že rád odpoví, že ho to potěší. Od mistra Qina jsem zvyklá, že je lepší se neptat a bála jsem se, že si učitel Xie bude myslet, že nemám mozek. Navíc se před ním nějak stydím. Jenže učitel Xie se stydí taky, neskutečně. Je to až úsměvné, jak člověk jako on, jeden z nejlepších ve svém oboru, si během proslovu ke studentům, mne prsty kapsu, v rozhovoru jeden na jednoho mluví ze začátku strašně tiše a plaše a uvolní se až po nějaké době. V Taiji quan a Wushu je naprosto sebevědomý, což neznamená jako často u nás, že to dá každému sežrat, všechny nakonec hodí na zem, aby viděli, kdo je tady nejlepší. Jak jsem už říkala, během tréninku se neostýchá vzít do ruky knihu, nechá nás na něm všechno zkoušet – cítit, jak pracuje pasem (nebojí se, že bychom mu ukradli nějaké tajemství jako většina učitelů), kroutit mu rukama, lámat mu je, na každou techniku má protitechniku, nic si nenechává pro sebe. Proč taky – pokud student dře, zaslouží si to a bude se dál a dál zlepšovat – mimo jiné díky učiteli – pokud student nedře, všechny ty informace mu budou stejně zbytečné. Minule jsme s Levim mluvili o učiteli a strašně se mi smál: „On je strašně stydlivý, ty jsi stydlivá… o čem teda mluvíte? To na sebe jenom koukáte?“ Když se sejdou dva takhle stydliví lidé, tak je to těžké – zvlášť odlišného pohlaví, kdybych byla kluk, tak by to bylo jednodušší – viz Robert a Levi. Ale nevadí, občas máme momenty :-). Nedávno projevil dobrý názor, že bychom měli mít povoleno psát diplomku a vůbec studovat anglicky, v cizině se taky studuje anglicky. Pan Arogantní mi řekl, že si o mě myslí, že jsem prý hodně pracovitá (bejvávalo) a bezelstná, že cvičím Taiji pro Taiji, neučím se sestavy proto, abych je pak prodávala. Levi si myslí, že cvičím proto, abych učila, protože se učím všem sestavám a opakuji je, i když on sám je taky umí :-/. Samozřejmě že pak učit budu, učitel i doufá, že budeme Taiji quan předávat dál, ale cvičím všechno, protože v týmu se to tak dělá. Mohla bych stát mimo a cvičit si svoje jako pár lidí, ale chtěla jsem to zkusit po jejich. Myslela jsem si, že pokud je člověk v týmu, tak musí a také jsem chtěla zapadnout, protože jsem byla nová a neuměla čínsky. To jsem ještě nevěděla, že člověk mezi Číňany nezapadne ani po 10 letech dennodenního kontaktu s nimi.

Nejdříve to byl strašný chaos. Ne proto, že se jednotlivé styly od sebe v těch povrchových věcech celkem dost liší – forma dlaně, způsob ukračování, směry, dynamika cvičení atd. Na to se dá snadno zvyknout, pokud člověk dodržuje základní pravidlo: „Mysli na to, co děláš“. Horší už jsou odlišnosti sestav v jednom stylu. Doteď si nepamatuji yang 24. Osobně mi přijde, že tam ty pohyby jsou poskládané tak nějak divně – ale třeba mi to po pár letech naopak sedne. Neučím se jí, protože to jsou všechno základy a když bude potřeba, tak ji dám dohromady podle videa za chvíli. Pak máme sestavy yang 42 a 40, která je tradiční. Ty se liší výrazně přenášením váhy, pozicemi rukou atd. V tom občas všichni plaveme – kdy je u kopu špička nahoru a kdy ne, kdy je u bílého jeřába dlaň vytočená ven a kdy ne… Učitelova lao jia yi lu a standardní 56 se od sebe liší také dost, ale je mi to nějak přirozenější, asi proto, že je to můj hlavní styl. Yang a chen cvičím nejvíce, protože ty se učí nejvíce. Pak máme sun a dva wu styly. Od každého naštěstí jen jednu (soutěžní) sestavu, takže to jde. Občas nám učitel ukáže tradiční provedení, ale to jen pro ilustraci. Nejprve mi yang přišel až na ty vysoko zvednuté nohy, spoustu pubu a tak celkem jednoduchý. To proto, že to učitel učil jednoduše. Teď kromě praktického užití pohybů přidává i práci s pasem a tělem vůbec a v dynamice pohybu mi to přijde teď obtížnější než chen, protože když tam přecházíme z napětí do uvolnění, tak je tam tak trošku „pauza“, kdy se jakoby nic neděje, v yangu je to podobné, jenže pohyby musejí pořád plynout – jak to tedy udělat, aby TO tam bylo, ale aby byl pohyb plynulý? :-/ Když jsem se dívala na učitelovo vystoupení, bylo to zase úplně jiné, než nás učí – pro nás to dělá viditelné, ty „pauzy“ jsou fakt znatelné. Když sám cvičí, tak jsou ty pohyby tak malé, že pokud člověk o tom neví, tak to tam jen těžko uvidí. Ono i to volné oblečení dělá svoje. Kdyby učitel cvičil v třeba v gymnastickém, tak by všechna ta práce těla pěkně vynikla :-). Co mi cvičení všech hlavních stylů přineslo?

Mám Taii quan zase o něco víc ráda, protože vidím, že i přes ty rozdíly je to všechno jedno. Pokud člověk dobře zvládá jeden styl, tak dá dobře i ten další, i když samozřejmě změnit pocit, který se do toho vkládá a který pozorovatel dostává, je dost těžké. Yang je jako voda v jezeře, chen jako řeka, soutěžní sun je hodně svižný s dlouhými kroky… Bylo to i hezky vidět na cvičení s mistrem Qinem, kdy jednu a tu samou techniku učil jak na Shaolinu, Taiji, tak na Sandě. Stejná technika – trochu jiné provedení. Když se občas nechám unést, tak zjistím, že jsem přešla z jednoho stylu do druhého… Včera mi třeba po nějaké době přišlo, že cvičím yi lu nějak strašně dlouho, pak mi došlo, že jsem tam měla jednu část už potřetí a stále se nemůžu dostat ke konci :-D.

Co se učitel vrátil z Německa (kam snad i emigruje :-)), tak tréninky dost frčí, je to výborné. Makáme každý den. V poslední době si oblíbil opravovat sestavu za chodu. Stačí první část sestavy, v každém postoji zastavit, počkat než nás opraví, než se vypovídá (až v těch chvílích si člověk uvědomí, jak strašně upovídaný je :-)), a leje z nás. Vysvětlil, jak se správně uvolnit a prodýchat, abychom vydrželi stát v postoji dlouho – opravdu to funguje – paže nejsou tak unavené a tělo neztvrdne. Jenže mi to zatím nefunguje na nohy, tam si myslím, že to chce prostě trénink :-). Učí teď hodně qinnu a práci s partnerem při tuishou víc než samotné zápasy. Při té vší kritice, kterou jsem schytala od pana Arogantního, mi vysvitla naděje. Mám špatné postoje spíš kvůli špatné metodě ne tolik kvůli ztuhlým kyčlím. Víc jsem se na to zaměřila a je to lepší. Přestalo mě bolet levé koleno a stehna mi víc vydrží. Ale stále to není ono. A prý že mě to odnaučí, ale pak se na tréninku neukázal a já měla obhajobu. Rád se vytahuje, je teď učitelovou pravou rukou - pro mě to ale znamená, že mě občas učí, abych viděla, jak je úžasný, takže mi to nevadí. Musím říct, že mě po roce začalo Taiji zase bavit. Ano, nebavilo mě. Ne že bych k tomu měla odpor, ale když jsem pár dní necvičila, tak mi to nevadilo. S Levim jsme jednou na začátku zacvičili yi lu 3x, pokaždé jinak a strašně mi to sedlo. Takže pokud máme „volnou zábavu“, tak to tak dělám a pokud je čas, tak se snažím udělat opakování víc, když jsem tam byla sama, tak i 10x. Jednou to vychází v průměru na 15 minut v normálním tempu – pomalu na necelých 20 min. Rychle uvolněně nebo s fali na 12-15 minut. Je pro mě nepředstavitelné, že učitel cvičíval 30x denně – ráno, odpoledne a večer. Nemít na práci nic jiného (což v té době neměli), tak to časově není problém. Nohy musí mít neskutečně nabušené... Zahanbí nás vůbec ve všem – ty jeho provazy, rozštěpy, kliky na hřbetech rukou, na prstech… On nemachruje, má prostě ze sebe dobrý pocit :-). A stále nám říká, že není v ničem výjimečný, když on může, my také můžeme, chce to jen správný trénink. Je to pravda, ale málokdo to fakt udělá. Jak říkal Levi: „Chtěl bych cvičit, ale někdy si řeknu, že si dám volno, pak se zapovídám, pak mi do toho něco přijde…“ Máme život prostě nastavený jinak. Učitel to měl jasné už odmalička a nejen že to chtěl, ale bylo to pro něj přirozené jako spánek jako dýchání.

Když teď přemýšlím nad Taiji quan, tak opravdu nevím, co říct, protože ať člověk řekne skoro cokoliv, tak je to jednoduše vyvratitelné. Kromě tedy takových těch dogmat jako že se sestava má cvičit jen pomalu a pokud ne, tak to není Taiji quan :-D. Chtěla bych ale opravit, co jsem napsala minule –že asi nevadí, když to lidi necvičí tak úplně správně, že to nějaký dobrý efekt vždycky mít bude. Na jednu stranu je to pravda, protože lidé, kteří se normálně nehýbají, tak najednou vykonávají nějakou fyzickou aktivitu. Najednou 1 hodinu nemusí na nic myslet, nemusí být za nic zodpovědní – na to mají učitele, výborně si odpočnou. A tak dále. Co se ale týče pohybů, tak pokud nejsou technicky správně, tak jsou v určitém časovém horizontu (záleží na objemu cvičení) zdraví škodlivé až nebezpečné. Technika je strašně důležitá a přitom to do určité úrovně není žádná věda – stačí dodržovat principy TJQ – s tím prostě člověk nemůže šlápnout vedle. Jednoduchý příklad s tím, že koleno nemá přesáhnout špičku.
Bojově: Pokud přesahuje, váha je moc vepředu a postoj není tak stabilní.
Filosoficky: Například, že nic nemá být ani moc vlevo ani moc vpravo – zlatý střed.
Zdravotní hledisko: Kolenní kloub se tolik nezatěžuje, pobírají to svaly kolem a kolena nebolí (alespoň ne kvůli tomuto pohybu :-D). Všechny ty pohledy jsou provázané a pokud máte dobře jedno, tak bude dobře i to druhé atd. Pokud se pohyby tak, jak je člověk dělá, dají použít, tak jsou určitě správně nejen podle principů TJC, ale i po zdravotní stránce. Lidé, co tvrdí, že se Taiji quan má cvičit jen pomalu, jinak to není TJQ, tak vlastně popírají jeden ze základních principů změny, kdy střídá se pomalost a rychlost. Je to celé vlastně složitě jednoduché.

Kamarád Angličan cvičil tři roky v Chen Jia Gou. A protože to bylo spolu s dalšími skoro 90 studenty a jejich učitel byl žák jednoho mistra, který je žákem nějakého velkého mistra… tak je moc neopravoval - cvičil s koleny dovnitř. A protože cvičil každý den cca 3 hodiny, tak teď má problém vyjít i do schodů. Já to pocítila hned po pár dnech, kdy mě hodně bolel kotník a lýtko, takže mi to trochu změnilo postoje aniž bych si toho nějak zvlášť všimla a koleno začalo hodně bolet. Stejně tak jsem nedávno udělala fali bez většího zahřátí a špatně a tři dny se mi z toho vzpamatovávala záda. Správná technika je základ a to nejen v TJQ. Když lidé i po 6 letech cvičení při úderech stále plně propínají loket… tak je zázrak, že ho stále mají. Kolikrát se lidem po měsících či letech cvičení zdraví mírně zhorší, ale většinou říkají, že to je ze squashe, že mají v práci moc stresu a jsou unavení atd. A nikdy jim nepřijde, že je to ze cvičení. TJQ není cvičení pro babky, může být i nebezpečné! A vím, co říkám :-D.

Žádné komentáře:

Okomentovat