pondělí 25. listopadu 2013

Cvičit chytře...

Jak jste již uhádli, tenhle semestr jsem toho moc nenacvičila. V srpnu jsem 14 dní učila, pak jsem byla na soutěži v Jiaozuo, 2 týdny cestovala s rodinou a rodiče tady zůstali až do října. To je hodně dlouhý čas, takže samozřejmě následné cvičení hodně bolelo a vůbec se mi do toho nechtělo. Zvlášť když teď mám starosti s diplomkou a pár dalšími projekty. Do toho mě a Roberta teď obden pronásleduje reportérka z pekingské CCTV, budeme natáčet program o cizincích, kteří v Číně cvičí wushu – hlavně taiji a qigong. Je to přes Čínskou asociaci zdravotního qigongu, ve které je členem náš učitel Xie, takže nás doporučil. Slečna se ptá na úplně všechno, povídá si o nás s učiteli, u mě vyzvídá o Robertovi a naopak. Kolikrát už je to celkem na hlavu, ale když jí člověk nastaví hranice, usadí ji zpět, jakmile se je snaží je překročit, ale přitom jí dá hodně materiálu, tak to jde. Přeci jen mám trochu mozek. Věta: „Budeme dobré kamarádky, jo? Když máš problém, je ti smutno, s přítelem se nedaří nebo cokoliv, zavolám ti a poklábosíme!“ No jasně, a příští měsíc o mně vyjde knížka :-D. Klasicky se ještě neví, kdy a kde se bude točit. Pevně doufáme, že to bude v Pekingu, protože takhle budeme mít výlet zadarmo a mám tam ještě pár míst a přátel, které chci navštívit. Tak uvidíme…Nejdříve mi učitel doporučil, abych si nastudovala materiály o qigongu, tak jsem si to všechno našla a snažila se. Jenže se ukázalo, že to po mně určitě nikdo chtít nebude, tak jsem toho zase nechala, teď na to fakt není moc času. Když jsem s učitelem cvičil tuishou, hned se mě na to všechno ptal. Ani nebyl překvapený, ale hlavně je to dobrá příležitost potkat zajímavé lidi, což je pravda.
Od března učitel moc neučí, protože buď byly soutěže nebo cestoval po celém světě a učil (Kuba, Rusko, Portugalsko, Německo…). Koncem října byla pro Číňany nejdůležitější soutěž v Sichuanu – umístí-li se dobře, získají certifikáty, které jim značně usnadní budoucnost. Specifikem této soutěže, že jednou z kategorií je sestava v páru = dva lidé chen 56 synchronně. Udělá-li jeden sebemenší chybu, má smůlu i ten druhý. Na to dojela Jane. Cepovala Zhang Ming Zhen 2,5 měsíce, ale zbytečně. Věci, co říkala, byly jasné i mně a dokázala jsem je opravit, ale ona ne…Na druhou stranu Jane je dost tvrdá učitelka a ne každému to sedí. V den D měli ráno právě tuhle kategorii, kde udělala Zhang Ming Zhen dvě menší chyby a automaticky je to srazilo na 3. místo, i když jinak by byly jasnými favoritkami. Hned ten den večer soutěžila Jane s 56kou znovu – tentokrát už sama a získala první místo. Připomínám, že tady se sjíždí profíci z celé Číny a je to velice velice prestižní soutěž. Ve skupinové sestavě to bohužel pokazila. Chtěla se položit do fali a vějíř ji z ruky na pár vteřin vypadl, že to vypadalo hodně špatně, ale elegantně ho chytila, že jí všichni hlasitě tleskali a chválili. Jenže je to z 5. místa sesunulo na 9. místo, takže všichni byli nadšení. Jinak kluci se neumístili moc dobře. V létě mě seznámila s taiji profíkem Ma Ding Chao z profesionálního henanského týmu. Ten i tentokrát ve všech kategoriích obhájil první místa. A to jde v poslední době z filmu do filmu. V létě jsem měla možnost vidět ho na tréninku, když si testoval nový oblek pro tuto soutěž, pak jsme sledovali videa, vysvětloval, proč tak a ne jinak, důležitost hudby a spoustu dalších věcí. Jak jsem již psala, ty dva dny tam mi daly strašně moc. Nedávno jsem pro něj překládala prezentaci k novému kungfu filmu, na kterém zatím pracují, takže je všechno samozřejmě strašně tajné. Ale vypadá to moc dobře.
Po této soutěži se všechno opět vrátilo do normálu, ale protože mám moc věcí, rozhodla jsem se spíš cvičit sama, protože s učitelem to trvá moc dlouho – moc rád povídá. Občas přidá něco nového, ale většinou jen opakuje, co už říkal… většina studentů to totiž většinou pouští jedním uchem dovnitř a druhým ven – pro ně to jsou kolikrát naprosto nové informace. Také si nemůžu přijít a odejít kdy chci. Jak už jsem psala, i když to tak nevypadá, učitel je hodně tradiční a některá pravidla se prostě vyplatí dodržovat. Člověk nikdy neví, co se bude dít – protože také neví, kdo ze studentů dorazí, a tak učitel musí být hodně kreativní a improvizovat. Naučili jsme se novou krátkou chenovou sestavu, kterou vymyslel pro potřeby učení začátečníku, hodně mi sedí. Občas opakujeme úplně všechny sestavy, co jsme se učili/i neučili. Celkem asi 4 yangové sestavy (24,40,42 a ještě něco), chenové (12, 16, 56, yi lu, er lu atd.), sun, wu a wu. Kolikrát je to dost mišmaš, ale dá se to, pokud se člověk soustřední. I když jde o jeden styl, hodně se liší v detailech a celkovém pocitu. Baví mě si s tím hrát a měnit to. Myslím si, že člověk by se měl udržovat flexibilní nejen co se týče protažení těla. Cvičit něco tak jen proto, že tak jsem se to naučil/a a už to tak nějaký pátek dělám a myslím si, že je to dobré… no, myslím, že je lepší sbírat zkušenosti. Tím, že cvičíte jinou sestavu nebo úplně jiný styl se hodně naučíte i v rámci toho „svého“. V týmu se jede stylem – rychle se naučit, pomalu cvičit. Na nikoho se nečeká, naštěstí po roce tady už v pohodě stíhám. A ten styl mi tady přijde dobrý, protože tak se člověk naučí nejvíc – nikdy nevíte, jakou část bude učitel učit – pokud dané pohyby neumíte, cvičit s ním je o ničem – protože jediné, na co budete dávat pozor je, kde je vaše levá ruka, pravá noha, kam se otočit… a to je škoda. Preferuji tedy si všechno pamatovat a je jedno, že ne přesně za sebou. Takhle můžu lépe soustředit na detaily – učitel také neučí každý den, takže pokud promarníte příležitost, máte kolikrát smůlu i dalších několik měsíců a od spolužáků se učit není úplně dobré, protože to každý cvičí jinak. Proč jsem myslím také už zmiňovala.
Vždy mi učitel říkal, že cvičit víc wushu stylů není dobré – kdo sedí jednou prdelí na několika hrncích nedělá nic pořádně. Jasně, to je známé, jenže jim se to dobře říká, když cvičí odmalička a všechny ty základy už mají – tradiční, povinné sestavy, zbraně, základy… Tento týden učitel najednou otočil, že musíme umět i jiné věci, a tak v rámci rozcvičky někdy jedeme i chang quan (jo, jsme tým taiji :-) ). Proč najednou taková otočka? Protože se wushu opět povinně vyučuje na základních školách a tam budete 24 taiji učit jen stěží. Takže přeci jen jsem to měla naplánované celkem chytře.
V poslední době necvičím s trenérkou, protože nemám čas každý den pilně trénovat a byla by to ztráta peněz. Naplánovala jsem si tréninky, které jsou víc nahuštěné a ušetřím čas. Navíc potřebuji do jara shodit ta kila, která jsem tady nabrala, aby se mi pak zase lépe skákalo  mohla bez ostudy na tuishou zápasy :-). Denně mi to vychází na cca 3 hodiny – střídám modernu, taiji, posilování a běhy. S Robertem občas chodíme běhat a trénovat tuishou. Na týmové tréninky chodím hlavně v sobotu, protože učitel učí lao jia yi lu, jsou tam známí mimo školu, je tam Jane a mám tam slečnu na tuishou. Při každém zápasu nás sleduje její otec, tak kolikrát i přemýšlím, jestli ji na tu zem mám hodit nebo ne :-D. Obě jsme pár měsíců tuishou necvičily. Takže si to dáme zlehka – pro techniku. No výborně. Jenže zase sklouzla do svého tempa a nedalo se nic dělat. Jednou mě hodila do zrcadla, poté na zem a zatlačila žebra tak, že jsem chvíli nemohla dýchat, prostě sranda. Je o poznání rychlejší než já, já připomínám spíš hlemýždě. Takže mi zbývá ji než nechat poskakovat kolem, kontrolovat situaci a čekat. Nebaví mě ale s lidmi stále používat tu samou techniku. Vím, že když udělám to a to, tak zaboduji. Ale proč to dělat stále – to nemá moc velký přínos. Spíš se snažím opravit své chyby a snažit se nebýt hozena. Když někdo stojí nízko a pevně, jde to ztuha, ale jde to. Jenže zatím umím jen dvě techniky, které ukazoval učitel a používat je stále dokola mě také nebaví. Jak jsem říkala, učím se ale hodně pomalu a potřebuji v klidu opakovat a trénovat – na což tady nemám kromě té Číňanky nikoho. Proč? No proto no… Jane se teď soustředí víc na sandu a tuishou, takže se snažíme trénovat spolu. Já jsem těžší, takže má se mnou co dělat a musí se snažit a má se mnou trpělivost, abych zkoušela techniky, i když zase musím dávat pozor, protože je trochu kytička. Ale to nevadí, takhle se naučím kontrolovat sílu a hlavně – nejdůležitější je technika. Naučit se pevně stát a tlačit jako buvol… to není zase až tak těžké.

Takhle budu pokračovat, než dopíšu diplomku, pak najedu na plán č. 2.

Žádné komentáře:

Okomentovat